Ponovo sam pogledala snimak i užasnula se: Youtube postao otvoreno dvorište za pedofiliju

Christiane C. nije pomišljala da bi išta loše moglo da se dogodi dok je njena desetogodišnja ćerka zajedno s prijateljicom uploudovala video snimak koji ih prikazuje kako se igraju u bazenu u dvorištu, za “The New York Times” pišu Max Fisher i Amanda Taub

„Video snimak je bio nevin, nije to bilo ništa posebno“, rekla je Christiane, koja živi u predgrađu Rio de Janeira.



Nekoliko dana kasnije njena je ćerka je podelila uzbudljivu vest. Video je imao hiljade pregleda. Ubrzo ih je bilo 400.000, što je neverovatna brojka za video deteta u dvonedeljnom kupaćem kostimu koje se igra s prijateljicom.

„Ponovo sam pogledala snimak i užasnula se zbog broja pregleda“, kaže Christiane. Imala je razloga biti užasnuta.

Taj film me je upisao u istoriju: Kako se kalila Paklena pomorandža

YouTubeov automatski sistem preporuka, koji pokreće većinu od milijardi prikaza na ovoj platformi tako što korisnicima sugeriše šta da sledeće pogledaju, počeo je da prikazuje video snimak korisnicima koji su gledali druge s predpubertetskom i delimično razgolićenom decom, otkrila je ekipa istraživača.

YouTube je odabrao video snimke iz svoje arhive, ponekad uzevši inače neškodljive kućne snimke porodice nesvesnih šta se događa, kažu istraživači. U mnogim slučajevima, njegov algoritam preporučio je korisnicima takve snimke nakon što su gledali snimke sa seksualnim sadržajem. Rezultat je katalog video snimaka za koje stručnjaci kažu da seksualizira decu.



„Te kanale povezuje YouTubeov algoritam. To je zastrašujuće“, rekao je Jonas Kaiser, jedan od tri istraživača Berkman Klein Centra za internet i društvo pri Harvardu, koji je naišao na te video snimke dok je istraživao učinak YouTubea na Brazil.

Video Christianeine kćeri YouTubeov je sistem promovisao mesecima nakon što je kompanija upozorena da ima problem s pedofilima. Zimus su Wired i drugi mediji objavili da predatori koriste komentare ispod YouTube videa s decom kako bi navodili druge pedofile. Tada je YouTube, nazvavši problem „duboko zabrinjavajućim“, onemogućio komentare ispod mnogih video snimaka koji prikazuju decu.

Srećni ljudi su naš Černobilj

Međutim, sistem preporuka, koji i dalje funkcioniše, prikupio je desetine takvih snimaka u novi i lako dostupan repertoar, te ga pustio svakolikoj publici. YouTube nikad nije nameravao da služi korisnicima sa seksualnim interesom prema deci, ali na kraju im je njegov automatski sistem omogućio da gledaju takav sadržaj i to uz preporuku.

Korisnici uopšte ne moraju da traže snimke dece da bi završili gledajući takve zapise. Platforma ih može odvesti do njih kroz razvoj preporuka. Tako se korisnicima koji gledaju erotske video snimke može preporučiti da pogledaju snimke žena koje izgledaju upadljivo mlađe, a potom i žena koje provokativno poziraju u dečjoj odeći. Na kraju, nekim korisnicima mogu biti ponuđeni zapisi devojčica od 5 ili 6 godina, odevenih u kupaće kostime ili koje se tako odevaju.



„Zaista se bojim toga. Uplašena sam činjenicom da video poput ovoga može dospeti u takvu kategoriju“, rekla je Christiane. The New York Times neće da otkrije porodično prezime zbog zaštite privatnosti.

Dete
Ponekad vodi do videa žena u donjem rublju ili žena koje doje, ponekad navodeći svoju dob od 19, 18 ili čak 16 godina; FOTO: Pixabay

Nakon što je The Times upozorio YouTube da njegov sistem vrti porodični video ljudima koji su verovatno motivisani seksualnim interesom za decu, kompanija je uklonila neke snimke, ali ostavila mnoge druge, među ostalima i one koji su učitani s naizgled lažnih računa. Sam sistem preporuka takođe je odmah promenjen, tako da više ne grupiše neke od otkrivajućih zapisa.

YouTube kaže da je to verovatno posledica rutinskih podešavanja algoritama, a ne namernog prilagođavanja pravila.

Dosije Huawei: Od vrtoglavog uspona do gvozdene zavese

Jennifer O’Connor, YouTubeova direktorka za poverenje i sigurnost, kaže kako je kompanija posvećena iskorenjivanju eksploatacije dece na svojoj platformi, pa je od zimus neprekidno radila na poboljšanjima. „Zaštita dece naš je prioritet“, kaže O’Connor.

Međutim, YouTube nije sproveo onu promenu za koju istraživači kažu da bi mogla da spreči ponavljanje takvih slučajeva, isključiti sistem preporuka na video snimke dece, iako platforma može automatski da identifikuje takve snimke. Kompanija kaže da su preporuke najveći generator prometa, te da bi njihovo uklanjanje pogodilo „kreatore“ koji se oslanjaju na te klikove. YouTube je naglasio kako će ograničiti preporuke na snimke za koje se smatra da bi decu mogli da dovedu u rizik.



YouTube je svoj sistem preporuka opisao kao veštačku inteligenciju koja neprestano uči koje će sugestije navesti korisnike da gledaju. Te preporuke, kaže kompanija, zaslužne su za 70 posto pregleda, ali ne otkriva detalje o tome kako sistem donosi odluke.

Neke studije otkrile su ono što naučnici nazivaju „efektom zečje rupe“.

Platforma, kažu oni, postupno navodi gledaoce do sve ekstremnijih snimaka ili tema, za koje se smatra da će ih privući. Pogledate li, primera radi, nekoliko videa o šminkanju, verovatno ćete dobiti preporuku za video o potpunom makeoveru. Gledate li snimke o biciklizmu, YouTube će vam verovatno da sugeriše šokantne snimke nesreća u biciklističkim trkama.

Kaiser i njegovi saradnici na istraživanju, Yasodara Cordova i Adrian Rauchfleisch, odlučili su da testiraju taj efekat u Brazilu. Serve je otvorio video snimke, potom sledio YouTubeove glavne preporuke na sledeće snimke. Pokretanje ovog eksperimenta hiljadu puta omogućilo im je da pronađu nešto poput karte podzemne železnice o tome kako platforma usmerava svoje korisnike.



Takođe su usledili i YouTubeove preporuke o kanalima, stranice na kojima se mogu pronaći sva dela nekog autora.

Iako YouTube kaže da su tamo klikovi retki, ponudili su način kontrole za bilo koji statistički odjek, generisan time kako platforma sugeriše snimke.

Kad su sledili preporuke o zapisima seksualne tematike, primetili su nešto uznemirujuće. U mnogim slučajevima video zapisi postaju bizarni ili ekstremni te stavljaju sve veći naglasak na mlade. Video žena koje govore o seksu, na primer, ponekad vodi do videa žena u donjem rublju ili žena koje doje, ponekad navodeći svoju dob od 19, 18 ili čak 16 godina.

Neke su žene tražile donacije od svojih „tatica“ ili naslućivale privatne snimke na kojima poziraju gole. Nakon nekoliko klikova, na red su došli video sn žena koje glume da su u pretpubertetu ili poziraju u dječjoj odjeći.

Nakon toga, YouTube bi odjednom počeo preporučivati zapise male i delimično odevene dece, a potom ponudio beskrajan stream takvih snimki ponajpre iz Latinske Amerike i istočne Evrope. Cordova, koja je takođe proučavala i distribuciju online pornografije, kaže da prepoznaje šta se događa.



Bilo koji pojedinačni video može biti neseksualnog sadržaja, možda su ga učitali roditelji koji su želeli da podele kućni video s porodicom. Ali YouTubeov algoritam, delimično učeći od korisnika koji su tražili otkrivajuće ili sugestivne slike dece, tretirao je snimke kao destinaciju za ljude s drugačijom vrstom interesa.

A izvanredno veliki broj pregleda, ponekad i više miliona, ukazuje da je sistem pronašao publiku za takve video snimke i da drži tu publiku angažovanom. Neki istraživači veruju da kod nekih materijala nuđenje nekih interesa može da znači i njihovo ohrabrivanje.

Fight Club – dvadeset godina od kako živimo ovaj film

„To je neverovatno moćno i ljudi se uvuku u to“, kaže Stephen Blumenthal, londonski psiholog koji se bavi ljudima s devijantnim seksualnim interesima i ponašanjima.

I YouTube, pokazujući video snimke dece zajedno s mainstream seksualnim sadržajem, kao i prikazivanjem velikog broja pregleda pojedinih snimki, rizikuje narušavanje tabua protiv pedofilije.

„Tako se pedofilija normalizira“, kaže Marcus Rogers, psiholog s Purduea koji je proveo istraživanje o dečjoj pornografiji.

YouTube tvrdi da ne postoji nikakav „efekt zečje rupe“.



„Nama nije jasno da naš sistem preporuka nužno vodi u jednom ili drugom smeru“, rekla je O’Connor, pa dodaje: „Kada je reč o deci, želimo da zauzmemo mnogo konzervativniji stav o tome što preporučujemo.“

Dete
Čak i najopreznija porodica može biti uvučena u nešto štetno; FOTO: Pixabay

Većina ljudi koji gledaju seksualizovani sadržaj ostaje samo na tome, kažu istraživači. Ipak, neki snimci na YouTubeu sadrže i linkove na profile mladih na društvenim mrežama.

„Mnogi ljudi koji su aktivno uključeni u online razgovor s decom vrlo su vešti u uveravanju dece na objavu seksualiziranih fotografija ili upuštanje u seksualne aktivnosti i njihovo snimanje“, kaže dr Rogers.

Ja sam ti i režiser i glumac – priča Džonija Štulića pred sam početak pakla

YouTube ne dopušta mlađima od 13 godina da imaju svoje kanale. Kompanija tvrdi da ovu politiku sprovodi striktno.

„Za roditelje nema jednostavnih rešenja“, kaže Jenny Coleman, direktorka organizacije Stop it Now, koja se bori protiv seksualnog iskorišćavanja dece.

„Čak i najopreznija porodica može biti uvučena u nešto štetno ili podložno kaznenom progonu“, kaže Coleman.

Radeći na ovom tekstu, kad god je The Times mogao pronaći informacije o roditeljima dece iz snimaka, kontaktirao je lokalne organizacije koje bi mogle da im pomognu.



Nakon što je jedna takva organizacija kontaktirala Christiane, majku iz Brazila, ona je bila spremna razgovarati o svom iskustvu.

Bila je besna i trudila se apsorbovati ono što se dogodilo. Uzrujala se oko toga šta će reći svome suprugu. Bila je zbunjena YouTubeovom praksom. I bila je zabrinuta kako da zaštiti svoju ćerku, koja je bila izložena milionskoj publici.

„Jedino što mogu da učine je zabraniti joj da bilo što objavljuje na YouTubeu“, rekla je Christiane.

(Editor.rs)

WEB PREPORUKE

Leave a Reply

Your email address will not be published.