Ko čuva čuvare? Watchmen – najuticajniji strip svih vremena ili predskazanje kraja sveta?

Nema stripoljupca koji nije čuo za ime Alana Mura. Ponekad se čini da se svaka priča izašla iz njegovog pera, direktno ugrađuje u temelj devete umetnosti.

Sa razlogom je tako. Iako neprocenjive, ipak nećemo trošiti reči na V for Vendetta, From Hell, Ligu izuzetnih džentlmena… Ovo mesto posvećeno je stripu u stripu, ili stripu svih stripova – Čuvarima ili Nadziračima (Watchmen), kako vam drago.

Editor film: Osvetnici – Završna igra, najlepši poklon fanovima superheroja

Čuvari su američki strip serijal naučne-fantastike scenariste Alana Mura, koji je genijalno, poigravajući se sa tradicijom, ilustrovao Dejv Gibons, a koji je objavio DC Comics između 1986. i 1987. Čuvari su nastali na Murov predlog da napravi priču o junacima koje je DC Comics tada otkupio (autorska prava) od Charlton Comicsa.

Uprkos trenutnim naporima HBO serije i aktuelnog strip serijala Doomsday Clock (amalgam Watchmena i Justice League) Murov sinopsis, karakteristično beskompromisno, nije ostavio mnoge likove dostupne za buduće priče, te je glavni urednik Dik Đordano ubedio Mura da u priču ubaci svoje vlastite kreacije (ipak zasnovane na Charltonovim prototipovima).

U DC-ju su razmišljali korporativno – što više nastavaka to bolje. Mur je zamislio konačnu priču. Možda je u potonjim decenijama izgubio prava na sopstvene likove, ali je u svojim naporima ipak trijumfovao.

FOTO: Watchmen

Pet decenija je američki strip u sveskama bio pravljen da ga deca pročitaju i odbace. Od toga su superjunaci vladali bar 30 godina. Razdor između američkih junaka i evropskog umetničkog senzibiliteta sve je više zjapio dok na pozornicu nisu stupili Čuvari. Oni su sveamerički strip dvojice Evropljana.

Quis custodiet ipsos custodies? (Ko čuva čuvare?), rimski pesnik Juvenal – Satire

“Oni su toplo ljubavno pismo superjunacima i oproštajni govor na njihovom hladnom grobu. Čuvari su strip u sveščicama koji nije odbačen: od svoga prvoga pojavljivanja pre trideset godina neprestano je u prodaji i tiraž mu je, samo na engleskom jeziku, višemilionski. U svom fahu mogu se porediti sa Džojsovim Uliksom ili Velsovim Građaninom Kejnom, oni su jedno od ključnih dela devete umetnosti”, piše Darko Macan, hrvatski romanopisac i esejista, prevodilac izdanja hrvatske Fibre.

Mur je priču uokvirio kao ogledalo paranoje perioda Hladnog rata, ali i kao kritiku superjunaka. Čuvari su smešteni u alternativnu istoriju gde su se kostimirani junaci spontano pojavili nakon Drugog svetskog rata, a zatim eskalirali rođenjem novog Boga. Ipak ni Bog lićno ne može da spreči sunovrat nuklearnog obračuna SAD-a i SSSR-a koje su božansko odbacile. Mur, (poput Higinsa koji je obojio strip) nijansira priču iz ugla ličnih drama, perfektno i metanarativno uklopljenih u, na prvi pogled, prostu temu rata i beznađa.

Da li će biti Trećeg svetskog rata? Danas je strah možda manji nego tih kobnih 80-ih, ali to je pitanje koje i dan-danas visi u vazduhu poput Damoklovog mača ili Urnebesnog vica.

FOTO: Watchmen/Editor.rs

Suprotstavljeni nadolazećem Armagedonu trebalo bi da budu letargični Nadzirači, ali sputani su ili ličnom dramom, ili nedostatkom iste.

Dr Menheten je u kantovskoj težnji približavanja Bogu, zaboravio na sopstvenu čovečnost.

Komedijaš je nihilistički jedan od onih koji cinično (ali ipak sa suzama) “gleda kako svet gori”.

Noćna sova je gotovo frojdovski seksualno impotentan van kostima.

Dok Svilena sablast zbog tereta seks simbola ne uspeva da se ostvari kao žena.

Kada se “pravda” koja je ostala samo u rukama beskompromisnog, poremećenog Roršaha sudari sa makijavelizmom “opšteg dobra” Ozimandijasa nema atomske eksplozije, ali ostaje samo vakuum nemorala gde je nečovečnost ostala poslednje utočište čoveka, radosnog što ima puki život.

Mnogi kritičari Gibonsov crtež ocenjuju kao previše tradicionalan, monoton i dosadan, naročito u opozitu francuske škole stripa. Rutinski crtež zapravo je u konstantnom dijalogu sa Murovim narativom.

Gibons je zato koristio tablu o devet panela po stranici, što pored simetrije, daje utisak nekakve iščašene harmonije suprotstavljene samoj radnji i krvavim scenama. Istu svrhu igraju i Higinsove pomalo isprane boje.

FOTO: Wikipedia

“Ono što je najzanimljivije u vezi sa Watchmen-ima jeste to što je odlično ostario. Ne samo kao dobra priča – tu nema sumnje, Mur je napisao remek-delo, već jer je i dalje aktuelan. Sve što je Mur kritički prokomentarisao, i sve na šta se obrušio pre nekoliko decenija, i dalje su aktuelne teme našeg društva. Svet ništa nije mirniji, lepši ili sređeniji nego kad su Watchmen-i nastajali. Naprotiv. I zato te stranice i dalje “gore” dubljim smislom, kao i pre 30 godina”, kaže Nikola Dragomirović, novinar i stripski kritičar.

Iz poštovanja prema Alanu Muru, uzdržaćemo se od komentara filma iz 2009. godine, iako se ne slažemo sa njegovim stavom, mada poštujemo to što je odbio da primi novac za ustupanje likova i priče.

Proklinjem i ovaj grozni film, i sve vezano za njega“, izjavio je jednom prilikom  Mur iako ga nikada nije gledao. Što se nas, ili bar mene tiče, zasada delim sličan stav kada je u pitanju predstojeća HBO serija.

The End is Nigh.

FOTO: Editor.rs

(Luka Radovanović)

WEB PREPORUKE

Leave a Reply

Your email address will not be published.